روزنامه

روزنامه

ماییم و موج سودا
روزنامه

روزنامه

ماییم و موج سودا

52

دیر آمد . میگفت درگیر کارهای گروهی بوده که آن شب قرار بود از ترکیه به یونان بروند . مسیر ترکیه به یونان مسیر طولانی نیست اما وجود یک رودخانه در مرز این کشور همیشه مشکل ساز و بسیار خطرناک است . در فرصتهای بعد حتما به شکل مفصل به این مسیر و مشکلات آن و همچنین دردسرهای احتمالی برای اقامت در یونان را شرح خواهم داد . بیشتر من منتظر شنیدن صحبتهای احسان بودم .شروع صحبتش با  یک مقدمه چینی در مورد سوابق کاری و موفقیتهایی که در این راه داشته بود . از او خواستم که زودتر برویم سر اصل مطلب و در مورد برنامه ای که برای ما میتوانست داشته باشد صحبت کنیم . گفت که به محض اینکه به یونان برسید ظرف چند روز پاسپورتهایتان آماده و پرواز خواهید کرد . از او در مورد نوع پاسپورتها و نحوه ی عبور از گیت فرودگاه سوال کردم که پاسخ داد ما آنجا با مأمورین فرودگاه هماهنگ میکنیم و شما بدون هیچ مشکلی عبور خواهید کرد . هماهنگی با مأمورین و مسئول گیت در فرودگاه ادعای گزافی بوده و هست که همه ی قاچاقچیانی که در مسیر هوایی کار میکنند حتما از آن برای دلگرم کردن مسافرین و دادن یک اطمینان کاذب به آنها استفاده میکنند . واقعیت این است که راه هوایی به شکلی شاید بتوان گفت از لحاظی کم خطرترین و به قول بعضی از دوستان پاکیزه ترین راه اسن . تنها مشکل آن عبور از گیتِ چیک پاسپورت است . اما همین چِک کردن پاسپورت خودش داستانی دارد . برای مسافرینی که میخواهند به شکل قاچاق و غیر قانونی از راه هوایی سفر کنند معمولا دو امکان برای صدور ویزا هست .

راه اول اینکه یک ویزای تقلبی ساخته میشود و به مسافر تحویل داده میشود . معمولا این ویزاهای تقلبی آنقدر ناشیانه ساخته میشود که اگر شما کارشناس و خبره ی این کار هم نباشی با کمی دقت به بی پایه و اساس بودن این برگه ای که در پاسپورت چسبانده شده است پی میبرید . این مطلب نسبی هست و گاهی اوقات هم ویزاهای حرفه ای تری درست میشود اما با توجه به پیشرفت امکانات تشخیص ویزای اصل از غیر اصل و همچنین تجربه ی مأمورین گِیت این مسأله خیلی امکان توفیق نخواهد داشت . نحوه ی کار به این شکل است که یک برگه از مشخصات غیر واقعی به همراه عکس شخص تهیه و در صفحه ی اول یک پاسپورت  واقعی میچسبانند و همچنین در محل درج ویزا هم یک ویزای ساختگی تهیه و الصاق میکنند . تشخیص این صفحه ی مشخصات یا ویزای تقلبی کار سختی نیست مگر اینکه بسته به شانس مسافر در پروازی باشد که سر مأمور شلوغ بوده و حوصله یا امکان وقتی کنکاش زیاد روی پاسپورت را نداشته باشد . در این حالت ممکن است مأمور با یک نگاه سرسری به پاسپورت مهر اجازه ی عبور را زده و مسافر بتواند عبور کند اما در غالب موارد این اتفاق نمی افتد و مأ مورین دقت زیادی روی اصل بودن ویزا دارند و همیشه توسط دستگاههایی که امکان تشخیص میزای اصل از غیر اصل را دارد از صحت واقعی بودن آن اطمینان حاصل میکنند . پاسپورتی که ویزا به آن الصاق میشود وعمولا از راههای مختلف تهیه میشود . این پاسپورتها را قاچاقچیان با قیمتهای مختلف 200 یا 300 یا نهایتا 400 دلار تهیه میکنند . بسته به ملیت دارنده ی پاسپورت قیمت آن متفاوت است . بعضی از پاسپورتها دزدی هستند . یعنی افرادی هستند که پاسپورت توریستها و افراد را به سرقت میبرند و به قاچاقچی میفروشند و قاچاقچی از این پاسپورتها بارها و بارها برای رد کردن مسافرین استفاده میکند . یعنی مثلا امروز برای یک مسافر بر روی آن پاسپورت مشخصات و ویزایی چسبانده و او را به فرودگاه میفرستند و اگر شخص موفق شود از گِیت عبور کند در کشور مقصد پاسپورت را از او تحویل گرفته و ویزا و مشخصات قدیمی را کنده و برای شخص دیگری مشخصات و ویزای تقلبی جدیدی میچسبانند و این کار تا زمانی که پاسپورت توسط پلیس ضبط نشده یا دیگر پاسپورت قابل استفاده نباشد ادامه خواهد داشت . بعضی مواقع شهروندان کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا از سر فقر یا حرص پاسپورت خود را خودشان با قیمتهایی که گفتم به قاچاقچیان میفروشند و مجددا با عنوان گم کردن پاسپورتشان تقاضای صدور المثنی میکنند .

راه دوم که تقریبا مطمئن تر و البته با هزینه ی بیشتری هم هست پاسپورت شباهتی است . یعنی گاهی اوقات عکی و مشخصات بعضی از پاسپورتهایی که به دست قاچاقچی میرسد به صورت اتفاقی شبیه یکی از مسافرین است . در این صورت قاچاقچی با گریم مختصری که روی چهره ی فرد انجام میدهد او را تا آنجایی که ممکن است شبیه عکس دارنده ی واقعی پاسپورت میکند و فرد به فرودگاه فرستاده میشود . مشکل این راه این است که معمولا وقتی مأمورین گیت یا پلیس به شخصی که پاسپورت را در اختیار دارد شک میکنند از او سوالاتی پراکنده میکنند تا شخص را مجبور به صحبت کنند تا ببینند آیا شخص میتواند به زبان آن کشور صحبت کند یا نه . مثلا اگر برای شخصی یک پاسپورت شباهتی متعلق به آلمان تهیه کنند و پلیس به شخص شک کند از او به زبان المانی سوالاتی میکند و اگر شخی نتواند پاسخ دهد طبیعتا جریان لو خواهد رفت . اغلب پاسپورتهایی شباهتی در یونان از شهروندان یونان است و به همین خاطر قاچاقچیان سعی میکنند به مسافران چند جمله ی ابتدایی و کلیدی که احتمال سوال کردن بیشتر هست را آموزش دهند اما معمولا استرس فضای انجا آنقدر زیاد است که مسافر کمتر قادر به یادآوری آن میشود . برای کسانی که به زبان تسلط کافی دارند این راه میتواند گزینه ای با درصد ریسک پایین تری باشد .

نظرات 8 + ارسال نظر
دنا پاتوق سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:33 ب.ظ http://denapatogh.takbb.com

سلام
دوست عزیز من به تازگی یه انجمن تفریحی زدم خوشحال میشم بیای و عضو بشی و مطلب ارسال کنی
من برای انجمن نیاز به چند مدیر دارم در صورتی که می تونی مدیر انجمن بشی به مدیرکل توی انجمن پیغام بده
برای عضویت می تونی به این لینک مراجعه کنی http://denapatogh.takbb.com/member.php?action=register
ممنون میشم به من کمک کنید جهت پیشرفت انجمن

دانلود البوم جدید بابک جهانبخش اکسیژن سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:00 ب.ظ http://www.topseda.ir/2891/

وبلاگ خوبی داری

Haamed سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:11 ب.ظ http://www.haamed.blogsky.com

درود آقا مهدی خسته نباشید. واقعاً این رفتن چه دردسرهایی که نداره.کم و بیش میدونم چه بدبختی هایی داره.

Haamed چهارشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:27 ب.ظ http://www.haamed.blogsky.com

درود آقا مهدی.براتون پیام خصوصی گذاشتم.اگه میشه در وبم پاسخ بگذارید.تک به تک پرسش ها رو.مرسی.

Azad پنج‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 06:08 ق.ظ

سلام مهدی جان.چقدر حرص خوریدن با اون صدمه ای که به کلیه هاتون وارد شده و این همه دلنگرانی خداییش خدا صبر زیادی داده بوده بهتون

سارا پنج‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:48 ق.ظ http://4238350.blogfa.com

dasteshoon beshkane elahiiiiiiiiiii
adamaye ahmagh chera bezanan akheh!!!!!!
elaheeee begardam cheghadr sakhti keshidinThichvaght fek nemikardam enghadr sakht basheh Rakheh darkesh vasam sakhteh

میم یکشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:41 ق.ظ

دیر آمدم
هفته گذشته به شدت درگیر پروژه ای بودم و تازه الان تونستم پستهای جدیدت رو بخونم یکم هم برات نوشتم ولی فکر کنم تو کامنتهای پستهای قبلیت رو نمیخونی.
همین که الان صحیح و سالم و آزاد اونجا نشستی و داری مینویسی خدا رو هزار بار شکر میکنم

ناصر شنبه 27 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:12 ب.ظ

ایرانیا عاشق همچین دروغ های اب دارین،

و اگه کمی دقت کنین این طرف، یه روده راست تو شکمش نیست

ول کنین این کوس شعرا رو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد